Before you judge my life, my past or my character... Walk in my shoes, walk the path I have traveled, live my sorrow, my doubts, my fear, my pain and my laughter.. Remember, everyone has a story. When you've lived my life then you can judge me. Thankyou ♥

Thursday, October 17, 2013

Diari AidilAdha Peekachumey ^^


 
 
Suasana raya aku sememangnya meriah bersama sanak saudara ..
Tapi cuma tak banyak bergambar ..
Sebab kesibukan yang melanda .. huhuu ..
 
14 Oktober 2013 // 9 Zulhijjah 1434
Lepas Zohor kami sekeluarga berangkat ke Segamat , Johor ..
Abah tak balik sama disebabkan beliau tak dapat cuti raya pada tahun ney ..
Kami tiba ke destinasi pada jam 5pm gituu ..
Yang menanti kehadiran kami adalah keluarga Maksu and keluarga Mokde ..
Keluarga Cik Mat malam ney sampai .. ngeeee ~
 Sampai jeaa terus aku keluarkan game yang sering diingatkan oleh Si Colin ..
Tak lain tak bukan UNO !
Tapi raya kali ney aku bawak segala yang ada ..
Tutup botol , Happy Family and Donkey ..
Huahuahuahuaaa !
 
15 Oktober 2013 // 10 Zulhijjah 1434
Bermula laa sesi korban pada pagi raya ney ..
Pengalaman pertama kami sekeluarga mengorbankan seekor lembu ..
Alhamdulillah , proses menyembelih amat mudah ..
Kerana lembu yang kami terima sungguh baik ..
Seolah olah merelakan dirinya dijadikan korban ..
Terharu rasa hati melihat airmatanya mengalir ..
Sempat aku mengusap kepalanya and menepis airmatanya ..
Ketika korban , lembu tuu sikit pon tak meronta ..
Hanya terdengar ia merengus nada tanda melepaskan nafas terakhir ..
Agak lama menanti ia bertarung nyawa ..
Kedengaran seperti ia menyebut nama ALLAH SWT ..
SUBHANALLAH !
Lepas orang pakar menyembelih , kami belajar untuk melapah sendiri ..
Kerana orang yang tukang sembelih tuu nak menyembelih lembu lembu orang kampung yang lain ..
Soo Pokde , Poksu , Pokteh and Cik Mat melakukan tugas tersebut ..
Aku tukang rakam video .. huhuu .
Ketika proses menyembelih and melapah tadi aku tak ambil gambar sebabnya aku merakam ..
Video tuu aku tak upload sini .. maaf ..
 
 
Lepas Asar , semua berangkat pulang ..
Keluarga aku ikut Poksu balik Pulai ..
Sebab esok masih cuti .. huuhuu
Singgah uma Atok Saudara terlebih dahulu di Tampoi untuk beri daging korban ..
Malam tuu jugak masak sup tulang !
Perhhhh ! Nyummy ~~
Confirm tengah malam ada yang mengembuuuu ~~
Wakakakaaa !
 
16 Oktober 2013 // 11 Zulhijjah 1434
 
Saat untuk kembali ke Kuala Lumpur ..
Pantas sungguh masa berlalu ..
Terasa seperti baru semalam tiba di Johor ..
Selamat tinggal Johor Bahru ~
InsyaALLAH kita bertemu lagi ..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...